رشته ادبیات نمایشی یا ادبیات دراماتیک در واقع رشته نویسندگی برای صحنه نمایش یا همان تئاتر است و از آنجا که در این رشته مباحث خلق شخصیت، پیرنگ و دیگر اصول و عناصر نوشتن دراماتیک مطرح میشود – که مشترک با فیلمنامهنویسی است – و همچنین واحدهای فیلمنامهنویسی را نیز پوشش میدهد، علاوه بر علاقهمندان به نویسندگی در حوزه تئاتر، میتواند مناسب علاقهمندان به نویسندگی در حوزه سینما و فیلمنامهنویسی نیز باشد.
از آنجا که یک نویسنده باید اطلاعات عمومی بالایی داشته باشد، بنابراین دروس عمومی از جمله روانشناسی، تاریخ و شناخت اقوام و تاریخ هنر ایران و جهان میتواند کمککننده باشد، اما رشته اصلی که هر نویسنده فارسی زبان باید به آن مسلط باشد، اول ادبیات فارسی و اصول نگارش است. بنابراین دو درس ادبیات فارسی و نگارش برای رشته ادبیات نمایشی خیلی مهم است.
فارغالتحصیلان ادبیات نمایشی میتوانند در آزمون ورودی مجموعه رشتههای هنرهای نمایشی و سینما شرکت کنند که عبارتند از:
اما پر واضح است که ادبیات نمایشی ادامه همین رشته است و میتواند در پر بار شدن به آنها کمک کند.
در ادامه مروری داریم بر مهمترین دروسی که در رشته ادبیات نمایشی در دانشگاه تدریس میشوند:
فارغ التحصیلان رشته ادبیات نمایشی میتوانند در موارد زیر اشتغال داشته باشند:
با توجه به اینکه تئاتر و به ویژه سینما همیشه از سوی عموم مردم مورد اقبال هستند و همچنین وجود رسانههای تصویری مثل تلویزیون و نمایشهای خانگی و آنلاین که برای تهیه برنامههای خود به متن نمایشی نیاز دارند، فارغ التحصیلان به شرطی که بتوانند در نوشتن مهارتهای لازم را کسب کنند، میتوانند برای ارائه نوشتههای خود با تهیهکنندگان و کارگردانهای تئاتر و سینما ارتباط ایجاد کنند و مشغول به کار شوند.
این رشته در ایران فقط در مقطع کارشناسی ارشد امکان ادامه تحصیل دارد و متاسفانه مقطع دکتری برای آن وجود ندارد.
متاسفانه در ایران دروس دانشگاهی شامل دو دسته دروس عمومی و تخصصی میشود و دروس عمومی نه تنها باعث اتلاف وقت و پول دانشجویان میشود، بلکه انرژی آنها را هم به مرور زایل میکند. افزون بر آن، در دروس تخصصی نیز به جای گنجاندن و تاکید بر دروس اصلی، تعدادی دروس نه چندان مرتبط اضافه شده است که آنها هم انگیزه دانشجویان را میگیرند. به عنوان مثال، دروس اصلی ادبیات نمایشی که باید نوشتن نمایشنامه و فیلمنامه باشد، شامل سه درس اصول نگارش ادبیات نمایشی 1 و 2 و کارگاه ادبیات نمایشی 1 و 2 و همچنین فیلمنامهنویسی 1 و 2 است که به ویژه برای فیلمنامهنویسی اصلا کافی نیست.
برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشتههای دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.
بنابراین، فارغالتحصیلان این رشته به جای نویسنده شدن بیشتر کارشناس ادبیات نمایشی هستند و عده کمی که به مدد استعداد و تلاشهای شخصی خودشان فراتر از دروس دانشگاهی دنبال یادگیری هستند، موفق خواهند شد.
این سوالی است که بارها پرسیده میشود. اگرچه دانشگاه و موسسات آموزشی هر کدام مزایا و معایب خود را دارند، اما نمیتوان کتمان کرد که موسسات آموزشی با سابقه، تمرکز زیادی بر این رشته از نظر توانمند کردن دانشجویان خود در فیلمنامه نویسی دارند و معمولا از مدرسان با تجربه و با انگیزه نیز برخوردارند. اما مساله مهم این است که دانشجو باید استعداد، عشق و علاقه لازم را داشته باشد و فقط به دروس دانشگاهی و یا موسسات آموزشی متکی نباشد تا بتواند با نوشتن فیلمنامههای قوی در سینما برای خود جایی پیدا کند.
مشاوره انجام پایان نامه چاپ مقاله ادبیات نمایشی ارشد دکتری
مدیک تز سامانه برتر مشاوره رساله پزشکی
با مدیریت تز آنلاین
تلفن های تماس : 09353132500 و 09199631325