بزرگترین سامانه مشاوره انجام پایان نامه های پزشکی

ایران ، سعادت آباد

مدیکال تز

8:00 تا 20:0

شنبه تا پنج شنبه

رشته علم اطلاعات و دانش شناسی | مشاوره انجام پایان نامه و چاپ مقاله علم اطلاعات و دانش شناسی ارشد و دکتری
اسفند 20, 1399

رشته علم اطلاعات و دانش شناسی | مشاوره انجام پایان نامه و چاپ مقاله علم اطلاعات و دانش شناسی ارشد و دکتری

رشته علم اطلاعات و دانش شناسی | مشاوره انجام پایان نامه و چاپ مقاله علم اطلاعات و دانش شناسی ارشد و دکتری

رشته علم اطلاعات و دانش شناسی | مشاوره انجام پایان نامه و چاپ مقاله علم اطلاعات و دانش شناسی ارشد و دکتری :

امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که اطلاعات بسیار زیادی ما را احاطه کرده است و به نوعی با انفجار اطلاعات روبرو هستیم. برخی از این اطلاعات برای ما مفید بوده و برخی نیز کاربردی ندارند. با توجه به کمبود زمان، لازم است که در کوتاه‌ترین زمان به بهترین اطلاعات دست یابیم.

برای کسب اطلاعات مفید هر فرد، یک سری ابزار لازم است. برای مثال، پایگاه‌های اطلاعات علمی برای کمک به متخصصان هر حوزه در دسترس قرار گرفته‌اند. برای دستیابی به اطلاعات عمومی نیز ابزارهایی نظیر موتورهای جستجو طراحی شدند که به افراد کمک می‌کند تا در زمان کمی به اطلاعات مورد نظر خود دست یابند. طراحی این ابزارها به متخصصان علم اطلاعات نیاز دارد تا با کاوش و در نظر گرفتن ذائقه کاربران، ابزارهای بهتری تولید کنند و کاربر زحمت کمتری برای دستیابی به منابع و اطلاعات مورد نیازش متحمل شود.

به عقیده برخی از اساتید این رشته، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی اقیانوسی به عمق یک سانتی‌متر است؛ بدین معنا که دانشجویان این حوزه مبانی اولیه بسیاری از علوم را جهت آگاهی‌بخشی به دیگران فرامی‌گیرند. از این رو، رشته بین‌رشته‌ای و مرتبط با بسیاری از حوزه‌ها محسوب می‌شود.

این رشته برای افرادی مناسب است که ذهن خلاقی دارند و دوست دارند متفاوت بیندیشند. همچنین کسانی که از محیط‌های شلوغ کاری پرهیز دارند و برای کار به دنبال کنج خلوتی هستند، می‌توانند در این رشته تحصیل کنند. از آنجا که برای طراحی سامانه‌های اطلاعاتی کاربردی و مفید نیاز به ارتباط با کاربر است، این رشته برای کسانی‌که خواستار برقراری ارتباط اجتماعی و حتی دارای روحیه کمک به دیگران هستند، مفید خواهد بود. متخصصان این حوزه به دنبال بالابردن سطح آگاهی افراد به آسان‌ترین حالت ممکن هستند، از این رو این حوزه برای کسانی که به دنبال کشف بهترین و آسان‌ترین راه‌ها برای امور مختلف هستند، جذاب به نظر می‌رسد.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی بیشتر کاربرد دارند؟

ماهیت رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به مرور زمان تغییر یافته است و تمامی دروس به سمت دروس مهندسی و کامپیوتر گرایش پیدا کرده است؛ به گونه‌ای که دروس مرتبط با رشته انسانی با دروس این رشته مطابقت داشت اما حالا دروس مرتبط با حوزه رشته ریاضی با دروس رشته ارتباط بیشتری دارند و دانشجویانی که در رشته ریاضی و فیزیک تحصیل کرده‌اند، در این حوزه بهتر و موفق‌تر عمل می‌کنند. شاید دلیل این مسئله آن باشد که دروس رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به تحلیل بیشتری نسبت به قبل نیازمندند.

با توجه به توصیف‌های ذکر شده، دروس زیر از بین دروس دبیرستان به رشته علم اطلاعات و دانش شناسی مرتبط است:

  1. آمار و احتمالات: درسی به همین نام در رشته تدریس می‌شود و مباحث محاسباتی آن در انجام تحقیقات دانشجویان به ویژه در مقطع ارشد ضروری است؛ البته این واحد درسی به صورت عملی و کار با نرم‌افزار نیز به دانشجویان تدریس می‌شود.
  2. ریاضیات: دروس تحلیلی که به قدرت تحلیل و پردازش کمک می‌کند برای بسیاری از دروس این رشته کاربرد دارد.
  3.  روان‌شناسی: در این رشته دروس مربوط به روان‌شناسی نیز تدریس می‌شود.
  4. زبان انگلیسی: شاید بتوان گفت در این رشته زبان انگلیسی بیشترین کاربرد را دارد و افرادی در این رشته موفق‌ترند که تسلط بیشتری به زبان داشته باشند. نسبت به سایر رشته‌ها، تعداد واحدهای زبان تخصصی این رشته بیشتر است.
  5. کامپیوتر: واحدهای زیاد مرتبط به حوزه کامپیوتر در این رشته وجود دارند که شامل: واژه پردازی، مبانی نرم‌افزار و سیستم عامل، فناوری وب، کارگاه رایانه، سازماندهی رایانه‌ای منابع، مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی می‌شود.
مشاهده
انواع پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا | انواع پایان نامه ها در ایران

گرایش‌های رشته علم اطلاعات و دانش شناسی برای ادامه تحصیل چه هستند؟

رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در سطح کارشناسی ارشد و دکترا گرایش‌های متعددی دارد که در ایران ادامه تحصیل در گرایش‌هایی که در ادامه آمده‌اند امکان‌پذیر است:

  • گرایش مدیریت اطلاعات: تعلیم و تربیت متخصصان مدیریت اطلاعات به منظور مدیریت دانش سازمانی و اطلاعات مراکز پژوهشی
  • گرایش مدیریت کتابخانه‌های دانشگاهی: تربیت متخصصان و مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی
  • گرایش مدیریت کتابخانه‌های عمومی: تربیت متخصصان و مدیران کتابخانه‌های عمومی
  • گرایش مدیریت کتابخانه‌های دیجیتال: تربیت متخصصان و مدیران کتابخانه‌های دیجیتالی
  • گرایش علم‌سنجی: تربیت متخصصان علم‌سنجی به منظور اعتلا و پیشرفت رشد علمی در کشور و در سطح بین‌المللی
  • گرایش مطالعات آرشیوی: تربیت متخصصان آرشیو به منظور حفظ میراث فرهنگی کشور و اشاعه آن‌ها
  • مدیریت اطلاعات و دانش (مقطع دکتری)
  • بازیابی اطلاعات و دانش (مقطع دکتری)

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی چه هستند؟

در ادامه مروری داریم بر مهم‌ترین دورسی که در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه تدریس می‌شوند:

  • مجموعه‌سازی
  • روش تحقیق و گزارش نویسی
  • سازماندهی منابع اطلاعاتی
  • مبانی اطلاعات و ارتباطات
  • کاربرد اینترنت در کتابخانه‌ها
  • برنامه نویسی کاربردی
  • مرجع شناسی عمومی
  • مرجع شناسی تخصصی
  • زبان تخصصی
  • واژه‌پردازی
  • آشنایی با نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای
  • آشنایی با مدیریت دانش
  • آشنایی با علم‌سنجی
  • مقدمات پردازش زبان طبیعی
  • مبانی و روش‌های آموزش سواد اطلاعاتی
  • مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی
  • آشنایی با بانک‌های اطلاعاتی
  • طراحی کتابخانه دیجیتال
  • آئین نگارش و ویراستاری علمی
  • تاریخ علم
  • مقدمه‌ای بر روابط عمومی

فارغ التحصیل رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

ماهیت بین‌رشته‌ای و پیوندی که علم اطلاعات و دانش شناسی در سال‌های اخیر با سایر رشته‌ها و تخصص‌های کاربردی پیدا کرده است؛ به راحتی این بستر را برای فارغ‌التحصیلان و علاقه‌مندان رشته فراهم آورده تا تنها موقعیت شغلی خود را محدود به کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی نکنند. کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، پله‌ نخست ورود به بازار کار در این رشته هستند. لیکن کتابخانه‌ها تنها محدود به میز امانت و مرجع و تصویر کلیشه‌ای کتابخانه در گذشته نیستند و در یک مرکز اطلاع‌رسانی واحدهای متنوعی همچون مجموعه‌سازی، سازماندهی و آماده‌سازی منابع، بخش فناوری اطلاعات و طراحی پایگاه‌های اطلاعاتی، واحد کتابخانه دیجیتال و تولید محتوای الکترونیکی، بخش مدیریت و روابط عمومی؛ توسعه خدمات مرجع و اشاعه اطلاعات پذیرای متخصصان و فارغ‌التحصیلان رشته هستند.

مشاهده
انجام پایان نامه مامایی و انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری مامایی

همچنین، کتابخانه‌ها و مراکز آرشیو و اسناد، و نهادهایی که در زمره اسناد و میراث مکتوب و اشاعه‌ فرهنگ و تاریخ فعالیت می‌کنند؛ فضایی مناسب برای کتابداران و متخصصان اطلاعات علاقه‌مند به کتاب؛ تاریخ، فرهنگ و ادبیات فراهم می‌آورد که می‌تواند محیط کاری ایده‌آل و کلاسیک برای افرادی باشد که رشته علم اطلاعات را در پیوند با علوم انسانی تحصیل و دنبال کرده‌اند.

به جز کتابخانه‌ها به عنوان فضای کاری اول برای فارغ‌التحصیلان این رشته؛ سایر زمینه‌های کاری مانند تولید محتوای علمی با استاندارد سواد اطلاعاتی (به ویژه در عصر رسانه‌ها و فرارسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های علمی و اجتماعی)، طراحی و توسعه بانک‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی؛ طراحی رابط کاربر در حوزه مطالعات انسان – رایانه و فعالیت‌های ترویج کتاب‌خوانی و حوزه‌های یادگیری کودکان و نوجوانان نیز برای علاقه‌مندان این زمینه پیشنهاد می‌شود.

فارغ‌التحصیلان این حوزه تخصص لازم برای آموزش سواد اطلاعاتی به افراد را به صورت قابل قبولی فرا می‌گیرند؛ لذا از متخصصان این حوزه می‌توان در حیطه آموزش‌های مختلف سواد اطلاعاتی و تولید محتوای الکترونیک بهره برد. همچنین دانش‌آموختگان این حوزه، می‌توانند به عنوان مدیران دانش در سازمان‌ها به خوبی عمل کنند و تجربیات و دانش گرانبهای اعضای سازمان را به خوبی ثبت، دسته‌بندی و حفظ کنند تا به هنگام بازنشستگی و یا خروج نیروهای سازمان، اطلاعات ارزشمند آن‌ها از سازمان خارج نشود و از دست نرود.

از طرف دیگر، فارغ‌التحصیلان این رشته پژوهشگران قابلی خواهند بود که روش تحقیق و فنون کاوش را به نحو مطلوبی فراگرفته‌اند، از این رو می‌توانند به عنوان مشاوران و گردآورندگان اطلاعات پژوهشی و تحلیل‌کنندگان اطلاعات در مراکز پژوهشی و دانشگا‌ه‌ها کار کنند. همچنین تخصص علم‌سنجی به فارغ‌التحصیلان این گرایش کمک می‌کند تا بتوانند در راستای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری علمی و پژوهشی کشور، به مسئولان کمک کنند و فرایندهای علمی را بصورت مداوم مورد ارزیابی و سنجش قرار دهند و وضعیت علمی کشور را با دیگر کشورها مقایسه کنند.

بازار کار رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به چه صورت است؟

استخدام در کتابخانه‌‌ها و مراکز اطلاع‌‌رسانی از طریق نهادهای اجرایی و سازمان مادر که کتابخانه و مرکز اسناد تابع آن است انجام می‌‌پذیرد. نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور متولی استخدام رسمی فارغ‌‌التحصیلان رشته در حوزه‌‌ کتابخانه‌‌های عمومی است و سایر سازمان‌‌ها، مراکز دانشگاهی؛ موسسات و نهادهای آموزشی، بهداشتی، اداری؛ از طریق قوانین استخدامی خود اقدام به جذب نیرو برای کتابخانه و مراکز اطلاع‌‌رسانی تابعه خود می‌‌کنند. در سال‌‌های اخیر به دلیل آشنایی بیشتر افراد با رشته و آگاهی از جامعه‌‌ کار و بستر فعالیتی آن، وضعیت استخدامی در برخی از سازمان‌‌ها به اشباع رسیده است. لیکن به دلیل توانایی‌‌های میان‌‌رشته‌‌ای و قابلیت‌‌هایی که پیشتر نیز بدان اشاره شد، بسیاری از فارغ‌‌التحصیلان این رشته می‌‌توانند با تکیه بر توانایی‌‌هایی همچون برنامه‌‌نویسی، طراحی و تولید محتوا، ترویج و راه‌‌اندازی کتابخانه‌‌ها و مراکز اسناد و راه‌‌اندازی شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان در زمینه ترویج علم، کتابخوانی، سواد آموزی، آموزش و یادگیری، کسب و کار دلخواه خود را توسعه بخشند و به صورت غیر مستقیم به همکاری با کتابخانه‌‌ها و مراکز اطلاع‌‌رسانی بپردازند.

مشاهده
انجام پایان نامه پرتو درمانی (رادیوتراپی) ارشد و دکترا در سایت پایان نامه پزشکی

امکان ادامه تحصیل در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در داخل ایران چگونه است؟

همان‌‌گونه که به گرایش‌‌های این رشته اشاره شد، تنوع موضوعات و امکان ادامه تحصیل در گرایش‌‌های مختلف این رشته در مقطع کارشناسی و نیز تنوع سرفصل‌‌ها امکان یادگیری طیف گشترده‌‌ای از توانمندی‌‌ها را برای داوطلبان این رشته فراهم آورده است. در مقطع کارشناسی ارشد نیز گرایش علم‌‌سنجی به عنوان یک رشته‌‌ی مستقل علمی از استقبال بالایی برخوردار بوده و امکان تولیدات علمی گسترده‌‌ای نیز در این گرایش برای پژوهشگران وجود دارد. در برخی از نهادها مانند مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، محققان و پژوهشگران علم سنجی به عنوان اعضای هیات علمی به تحقیق و توسعه در تولیدات علمی بر اساس مستندات مشغول به کار هستند. همچنین، گرایش بازیابی اطلاعات در دوره‌‌ دکتری، امکان تحقیق و پژوهش و همکاری‌‌های بیشتر پژوهشگران علم اطلاعات را با متخصصان رایانه، زبان‌‌شناسی، روان‌‌شناسی و علوم شناختی و در درجات بالاتر هوش مصنوعی فراهم آورده است.

امکان ادامه تحصیل در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در خارج از کشور به چه صورت است؟

امکان ادامه‌‌ تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا و استرالیا و همچنین در برخی از کشورهای آسیای شرقی و خاورمیانه وجود دارد. بسیاری از دانشگاه‌‌های دارای رتبه علمی بالا در جهان، مانند دانشگاه تگزاس در آستین آمریکا و دانشگاه تورنتو در کانادا نمونه‌‌هایی از مراکز علمی معتبر برای ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند.

همچنین، علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی در دانشگاه‌‌های خارج از کشور به صورت بین‌‌رشته‌‌ای در دپارتمان‌‌ها و گروه‌‌های متنوعی قرار گرفته است. گروه ارتباطات و رسانه، روزنامه‌‌نگاری و جامعه شناسی، گروه آموزش و علوم انسانی، فناوری اطلاعات، مدیریت و رسانه و نیز واحد جداگانه‌‌ای مانند علوم کتابخانه و اطلاع‌‌رسانی نمونه‌‌هایی از گروه‌‌ها و دانشکده‌‌هایی هستند که رشته‌‌ علم اطلاعات در کنار سایر برنامه‌‌های موجود در این واحدها به علاقه‌‌مندان ارائه می‌‌شود.

 

 

رشته علم اطلاعات و دانش شناسی | مشاوره انجام پایان نامه و چاپ مقاله علم اطلاعات و دانش شناسی ارشد و دکتری

مدیک تز سامانه برتر مشاوره رساله پزشکی

با مدیریت تز آنلاین

تلفن های تماس : 09353132500 و 09199631325

افزودن نظر شما

error: Content is protected !!