رشته مهندسی راه آهن | مشاوره انجام پایان نامه و چاپ مقاله مهندسی راه آهن ارشد و دکتری :
رشته مهندسی راهآهن با هدف آموزش دانشجویان متعدد در مقاطع مختلف کارشناسی تا دکتری و انجام پژوهش در زمینههای مختلف ریلی است. در جهت افزایش سطح علمی و فراهمسازی زمینههای کافی در جهت توسعه صنعت ریلی کشور و با توجه به نیاز مبرم کشور در حوزه ریلی، این رشته در سال 1376 تاسیس شد.
بهطور کلی، رشته مهندسی راه آهن برای دانشجویان علاقهمند به مباحث ریلی و صنایع مرتبط با راهآهن، نظیر راهآهنهای درونشهری و برونشهری کشور، مناسب است. با توجه به ماهیت کاربردی این رشته و همچنین به دلیل وجود تنها یک دانشکده در کشور و با توجه به نیاز مبرم شرکت راهآهن در پرورش و جذب نیرو، تحصیل در این رشته میتواند متناسب با مهارتها و تجربه دانشجویان، بسیار مناسب باشد.
بهطور کلی و به صورت مشترک در بین تمامی رشتههای فنی و مهندسی، داشتن علم ریاضیات در همه رشتههای مهندسی ضروری است. از بین دروس دبیرستان نیز، مطالب زیر، اهمیت بیشتری دارند
گرایشهای رشته مهندسی راه آهن در ادامه آورده شدهاند.
برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشتههای دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.
گرایش خط و سازههای ریلی شباهت زیادی به رشته مهندسی عمران دارد. اما برخی از مباحث مرتبط با راهآهن نظیر تونلها، پلها، تاسیسات زیربنایی ریلی و ایستگاههای راهآهن از جمله موارد مخصوص این رشته در مقایسه با رشته مهندسی عمران است. از فارغالتحصیلان این رشته انتظار میرود تا در زمینه طراحی، ساخت، اجرا، تعمیرات و نگهداری تاسیسات زیربنایی فعالیت کنند.
دانش مهندسی مکانیک در رشته ماشینهای ریلی به وضوح به چشم میآید. اما برخی از فعالیتهای مرتبط با ماشینآلات ریلی نظیر لکوموتیوها، واگنهای باربری و مسافری، از جمله موارد مهندسی مکانیک در رشته ماشینهای ریلی محسوب میشوند. طراحی اجزای ریلی، تعمیرات و نگهداری ناوگان ریلی و تولید ماشینآلات، نیاز به افراد متخصص و فارغ التحصیل در این رشته را بیش از پیش نمایان میکند.
رشته مهندسی حملونقل ریلی در مرحله اول بهدنبال توسعه مدیریت و برنامهریزی در صنایع ریلی مورد توجه است که در گذشته تحت عنوان مهندسی بهرهبرداری راهآهن یاد میشد. همچنین، این رشته، شباهت زیادی به دروس و فعالیتهای رشته مهندسی صنایع دارد. از فارغالتحصیلان این رشته در مراکز وابسته به شرکتهای ریلی نظیر رجا و مترو استفاده میشود. همچنین فارغالتحصیلان کارشناسی در این رشته نیز امکان ادامه تحصیل در رشته های صنایع و MBA را ندارند.
در ادامه به بررسی گرایشهای مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی راه آهن میپردازیم.
رشته راهآهن برقی در مقطع کارشناسی ارشد، ترکیبی از دروس نظری و متشکل از پروژههای ریلی است. فارغ التحصیلان در این رشته، با برنامهریزی، مدیریت، طراحی و اجرای پروژههای الکتریکی در صنعت ریلی، میتوانند به نحو قابل توجهی، پاسخگوی کمبودها و نیازهای سیستمهای ریلی باشند. امکان اشتغال در سازمانهای مرتبط با صنایع ریلی، از دیگر خصوصیات مثبت برای فارغالتحصیلان این رشته به شمار میآید.
رشته مهندسی خطوط راهآهن در مقطع کارشناسی ارشد، ادامه دهنده و شکل توسعهیافتهتری از این رشته در مقطع کارشناسی ذکر میشود. وجود آزمایشگاههای تحقیقاتی جامع و کامل در زمینه مهندسی راهآهن به جهت آشنایی عملی دانشجویان این رشته با مسائل واقعی صنعت ریلی است. فارغ التحصیلان این مجموعه زمینههای علمی و فنی کافی برای احراز مشاغل زیر را دارند:
این رشته نیز همانند بقیه رشتههای مهندسی راهآهن، به دنبال توسعه و تعمیق مباحث بیان شده در مقطع کارشناسی است. انجام پروژههای ریلی در زمینه ماشینآلات و وسائط نقلیه ریلی، از جمله راهبردهای دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد است.
این رشته نیز در ادامه رشته کارشناسی است که به طور گستردهتر، مطالب مقررات عمومی حرکت، آمار و احتمالات مهندسی، تقاضا در حمل و نقل و اقتصاد حمل و نقل بیان میشود.
گذراندن دروس نظری و پروژههای تحقیقاتی در زمینه ایمنی، ریسک و راهکارهای موجود در این زمینه در سیستمهای ریلی، از جمله اهداف این رشته محسوب میشود. دانشجویان فارغ التحصیل، میتوانند در زمینههایی همچون مدیریت و نظارت بر سیستمهای ایمنی فعالیت کنند. مراکز و موسسات آموزشی نیز از جمله موارد اشتغال در این رشته به شمار میآید.
رشته کنترل و علائم در دو زمینه کنترل سیستمهای ریلی و همچنین علائم و ارتباطات ریلی بیان شده است. گذراندن برخی از دروس رشته مهندسی برق و همچنین زمینههای تخصصی لازم نظیر کنترل ترافیک و مسائل سیگنالینگ در رشته مهندسی راهآهن، از جمله ویژگیهای مرتبط با این رشته است.
گرایشهای مقطع دکتری رشته مهندسی راه آهن نیز در ادامه آورده شدهاند.
این رشته در راستای ادامه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه شده است که مطالب مرتبط با ماشینآلات ریلی بهطور گستردهتر مورد بحث و بررسی قرار میگیرند.
این دوره نیز در راستای بررسی مطالب و منابع درسی و پژوهشی در مقطع دکتری لحاظ شده است که فارغالتحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد میتوانند در این رشته به ادامه تحصیل بپردازند.
این دوره در راستای تعمیق و گسترش رشته مهندسی کنترل و علائم در مقطع کارشناسی ارشد ارائه شده است. تربیت دانشجویان و افراد در جهت پیشبرد پروژههای ریلی در حوزه کنترل سیستمهای ریلی از جمله اهداف این رشته برای فارغالتحصیلان رشته مهندسی راه آهن بیان شده است.
در ادامه، دروس دانشگاهی رشته مهندسی راه آهن آورده شده است.
دروس مقطع کارشناسی حمل و نقل ریلی به صورت زیر ارائه میشوند:
دروس مقطع کارشناسی خط و سازههای ریلی تحت عناوین زیر ارائه شدهاند:
همانطور که در بخشهای قبلی نیز اشاره شد، نقطه مشترک فارغالتحصیلان رشتههای مختلف ریلی، امکان اشتغال آنها در شرکتهای وابسته به صنعت راهآهن است که البته بسته به نوع گرایش، تفاوتهایی در عنوان مشاغل وجود دارد. مهندسین برنامهریزی، طراحی و ساخت، نگهداری و تعمیرات ناوگان ریلی، مهندسین مشاور و پیمانکاران همگی از فارغ التحصیلان رشته مهندسی راه آهن هستند.
با توجه به کاربردی بودن این رشته نیز امکان اشتغال به کار در زمینههای ریلی و سازمانهای مربوطه، بهخصوص برای فارغالتحصیلان ممتاز دانشکده مهندسی راهآهن مهیا شده است.
برای ادامه تحصیل در ایران نیز با توجه به دارا بودن تنها یک دانشکده در سراسر کشور، در رشتههای ماشینهای ریلی و خط و سازههای ریلی تا مقطع دکتری امکان ادامه تحصیل وجود دارد. برای رشته مهندسی حمل و نقل ریلی نیز تنها تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده مهندسی راهآهن دانشگاه علم و صنعت ایران امکان ادامه تحصیل وجود خواهد داشت.
وجود تفاهمنامه با دانشگاههای معتبر آسیایی و اروپایی نظیر چین، استرالیا، روسیه، اوکراین و … از جمله موارد مثبت و حائز اهمیت برای تحصیل در خارج از کشور بیان میشود. سالانه تعدادی از فارغالتحصیلان رشتههای مختلف از دانشکده مهندسی راهآهن راهی دانشگاههای چین، کانادا، انگلستان و … میشوند.
رشته مهندسی راه آهن | مشاوره انجام پایان نامه و چاپ مقاله مهندسی راه آهن ارشد و دکتری
مدیک تز سامانه برتر مشاوره رساله پزشکی
با مدیریت تز آنلاین
تلفن های تماس : 09353132500 و 09199631325