بزرگترین سامانه مشاوره انجام پایان نامه های پزشکی

ایران ، سعادت آباد

مدیکال تز

8:00 تا 20:0

شنبه تا پنج شنبه

نحوه نوشتن مقدمه پایان نامه | نکات مهم در مورد نوشتن مقدمه پایان نامه
فروردین 17, 1400

نحوه نوشتن مقدمه پایان نامه | نکات مهم در مورد نوشتن مقدمه پایان نامه

نحوه نوشتن مقدمه پایان نامه

نحوه نوشتن مقدمه پایان نامه : همانطور که می دانید و طبق تحقیقاتی که تا کنون انجام داده اید مقدمه اولین بخش یک پایان نامه است. بخش بسیار مهمی است که ایده موضوع را برای خوانندگان مشخص می کند، همچنین مسیر تحقیق را نیز با مشخص کردن نکات مهم مشخص می کند.اهمیتی ندارد که موضوع پایان نامه شما چیست، یک سری نکات ضروری و فنی مانند مقدمه را باید در آن رعایت کنید. مقدمه پایان نامه شما باید خلاصه ای از روش های تحقیق، متغیرهای مورد بحث، تحلیل ها و توضیح مختصری از اثبات نقطه نظر شما باشد. نحوه نوشتن مقدمه پایان نامه یکی از مسائل ضروری می باشد که باید به هنگام انجام پایان نامه کارشناسی و کارشناسی ارشد به آن توجه کنید. به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم گرفته ایم در این مقاله به نحوه نوشتن مقدمه پایان نامه بپردازیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید:

نحوه نوشتن مقدمه پایان نامه

یکی از مهم ترین نکاتی که باید درنحوه نوشتن مقدمه پایان نامه به آن اشاره شود تشریح و بیان مساله ی تحقیق است به شکلی که خواننده بداند در فصول بعدی پایان نامه قرار است درباره چه مطالبی مطالعه کند. این فصل جاییست که محقق بیان می کند چرا این موضوع را انتخاب کرده و به ویژگی های مساله ی تحقیق، گستردگی، علل احتمالی بروز مساله و پیامدهای حل مساله می پردازد.

به عبارت دیگر می توان گفت مطالب باید به این شکل بیان شود:

• افراد مورد مطالعه چه کسانی هستند؟( کسانی که تحقیق به روی آن ها صورت گرفته است )
• چه عواملی مورد مطالعه قرار گرفته اند؟ ( به آنها متغیر گفته می شود )
• این پژوهش چگونه انجام شده است؟
• مکان مطالعه و مورد تحقیق کجاست؟
• این تحقیق چه زمانی انجام شده و چقدر طول کشیده است؟

نحوه نوشتن مقدمه پایان نامه

مقدمه یک پایان نامه باید متمرکز و غنی، و حاوی اطلاعات زیر باشد:

مشاهده
مهندسی دندان پزشکی | رشته مهندسی دندان پزشکی

۱٫ عنوان پایان نامه: عنوان باید به وضوح در مقدمه شما ذکر شده باشد و مشخص باشد که قصد دارید در تحقیق نهایی خود در مورد چه موضوعی صحبت کنید.

۲٫ منطق نهفته در عنوان: دلیلی که شما را به سمت این موضوع مشخص سوق داده است باید مشخص باشد.

۳٫ پیش گفتار: همیشه باید یک توضیح مختصر در مورد پیشینه موضوع در یک مقدمه خوب وجود داشته باشد.

۴٫ اهداف پایان نامه را نشان دهد: باید اهدافی که می خواهید در طول این تحقیق به آن ها دست پیدا کنید را در مقدمه بیاورید.

۵٫ شناسایی وظیفه: وظایف و کارهایی که می خواهید در جهت رسیدن به اهداف خود انجام دهید را در مقدمه بیاورید. این کار یک مسیر در اختیار شما میگذارد تا مستقیما به هدف خود برسید.

ترجیحا مقدمه خود را در آخر کار بنویسید

اغلب اوقات استاد راهنما به دانشجو توصیه می کند که بخش مقدمه را در آخر کار بنویسید. زیرا در آخر کار را کاملا بررسی و تحلیل کرده اید و می توانید مقدمه بهتری بنویسید.

نحوه نوشتن مقدمه پایان نامه

از کلمات فنی و پیچیده استفاده نکنید

بهتر است که مقدمه را با زبان ساده بنویسید. از کلمات پیچیده و فنی در مقدمه استفاده نکنید. مقدمه باید بهزبان ساده نوشته شود تا مخاطب را بیشتر جذب کند.

مقدمه پایان نامه نباید طولانی باشد

به یاد داشته باشید که مقدمه نباید خیلی طولانی باشد. مقدمه ایده آل یک دهم کل مقاله است. پس سعی کنید یک مقدمه مختصر و مفید بنویسید.

بهترین زمان نوشتن مقدمه

يك ترتيب منطقي براي نگارش مقاله مي تواند به اين صورت باشد كه ابتدا بخش مواد و روشها، سپس نتايج، آنگاه مقدمه و در انتها بخش بحث مقاله به رشته تحرير درآيد.

مشاهده
نحوه نوشتن چکیده پایان نامه | چکیده پایان نامه چیست و چرا لازم است؟

با اين حال عده‌اي معتقدند مقدمه بايد قبل از نوشتن ساير قسمتهاي مقاله نوشته شود و برخي ديگر نيز بر اين اعتقادند كه در انتها اضافه شود؛ اما به هر شكل بذل توجه و دقت كافي از جانب نويسنده در تنظيم مقدمه ضروري است.

مقدار مقدمه خوب چقدر است؟

پيشنهاد مي‌شود طول مقدمه حداكثر دو صفحه يا ۶ / ۱ كل مقاله باشد ( هر كدام كه كمتر است).

نحوه نوشتن مقدمه پایان نامه

نکات مهم در مورد نوشتن مقدمه پایان نامه

۱٫ هرگز در مقدمه به نتايج حاصل از مطالعه اشاره نكنيد.
۲٫ تا حد امكان از افعال معلوم استفاده كنيد. البته « من » كلمه‌اي است كه اكثر داوران از آن دل خوشي ندارند، لذا در استفاده از ضمير اول شخص پرهيز كنيد.
۳٫ به هنگام نوشتن، آنجا كه از موضوعي پذيرفته و اثبات شده سخن به ميان مي‌آوريد، از زمان حال ساده و آنجا كه به پژوهشها و مطالعات قبلي اشاره مي‌كنيد از زمان گذشته استفاده نماييد. چنانچه خواستيد عبارتي را عيناً از ديگران نقل كنيد آنرا داخل گيومه قرار دهيد.
۴٫ تا حد امكان از مخفف‌هاي نادر و بعضاً نامانوس استفاده نكنيد. هيچ چيز نمي‌تواند سريعتر از علايم اختصاري بي‌معني يا اشاره به بيماريها، داروها، گزارشها يا مكانهايي كه مخاطب « نمي‌داند » او را از خواندن مقاله منصرف نمايد.
۵ . از تكرار فراوان واژگان كليدي پرهيز كنيد زيرا به زيبايي مقدمه لطمه مي زند.
۶٫ همواره به همخواني عنوان مقاله و مشكل مورد مطالعه توجه كنيد و در گيرودار تحرير مقاله از اين نكته مهم غافل نمانيد.
۷٫ « براي مخاطبتان بنويسيد؛ نه براي خودتان ». بعضاً مولفان در خصوص آنچه مي‌خواهند بگويند و نيز مخاطبينشان توجه كافي ندارند. آنها نگارش خود را با ايده‌اي شروع مي‌كنند و اميدوارند خواننده با درايت شخصي خود نكات مهم آنرا دريابد و اعتراضي هم نكند. اين اشكال بويژه در مقالاتي كه از جانب متخصصان براي پزشكان عمومي نوشته مي‌شود به وفور ديده مي‌شود.

مشاهده
استخراج مقاله از رساله دکتری | آموزش گام به گام استخراج مقاله از رساله دکتری

نحوه نوشتن مقدمه در پروپوزال

در ابتدای مقدمه مهمترین مطلب، شرح مساله یا موضوع تحقیق است که باید با بیانی واضح، روان و البته جذاب برای خواننده، نوشته شود. در این بخش مخاطب می‌بایست با چارچوب و ابعاد مختلف پایان‌نامه شما آشنا شود و متوجه شود که شما می‌خواهید چه چیزی را در این تحقیق تشریح کنید و مقصد و هدف اصلی‌تان از پرداختن به این موضوع و پژوهش پیرامون آن چیست. همچنین در خصوص دلایل و انگیزه‌هایتان از انتخاب این موضوع و اهمیت آن مختصرا توضیح دهید و به تحقیقات و مطالعات دیگران بر این ایده خصوصا جدیدترین آنها اشاره کنید. پس از آن به ذکر دلایلتان برای لزوم پرداخت بیشتر به موضوع موردنظر و انجام مطالعات جدید بپردازید تا ضرورت و ارزشمندی کار پایان‌نامه شما برای مخاطب بیشتر مشخص شود.

مشكلات شايع در نوشتن مقدمه :

در اين قسمت توجه شما را به شايع ترين مشكلات در نوشتن مقدمه جلب مي‌نماييم :

عدم اشاره به مراجع مرتبط كه از اعتبار مطالعه مي‌كاهد.
شرح تحقيقاتي كه ارتباط دوري با مطالعه فعلي دارند و موجب خستگي خواننده مي شود.
عدم توضيح ساختار تئوريك كلي مطالعه كه مخاطب را در خواندن ساير قسمتهاي مقاله فاقد ديدگاه نگه بازميدارد.

 

مدیک تز سامانه برتر مشاوره رساله پزشکی

با مدیریت تز آنلاین

تلفن های تماس : 09353132500 و 09199631325

افزودن نظر شما

error: Content is protected !!