بزرگترین سامانه مشاوره انجام پایان نامه های پزشکی

ایران ، سعادت آباد

مدیکال تز

8:00 تا 20:0

شنبه تا پنج شنبه

تفاوت انجام پایان نامه ارشد و دکتری | تفاوت انجام پایان نامه ارشد و نگارش رساله دکتری
فروردین 17, 1400

تفاوت انجام پایان نامه ارشد و دکتری | تفاوت انجام پایان نامه ارشد و نگارش رساله دکتری

تفاوت انجام پایان نامه ارشد و دکتری

تفاوت انجام پایان نامه ارشد و دکتری : چنانچه شما تحصیلات تکمیلی خود را به پایان نرسانده اید و یا قصد تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر را دارید، تفاوت پایان نامه دکتری و پایان نامه ارشد را باید بدانید. در حالی که این دو شبیه هم هستند ولی تفاوت هایی با هم دارند که آنها را از هم جدا می کند. پایان نامه ی کارشناسی ارشد و رساله ی دکتری از نظر نحوه ی نگارش و محتوا با هم تفاوت هایی دارند.رساله ی دکتری مفصل تر و حجیم تر از پایان نامه است. دانشجویان زیادی در دانشگاه های مختلف به ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول هستند و هدف همه آنها پیشرفت تحصیلی و رسیدن به درجات علمی بالاتر می باشد. اما موفقیت تحصیلی ساده به دست نمی آید و تلاش بسیاری را از طرف دانشجو طلب می کند. یکی از مواردی که در این موفقیت تأثیرگذار است ،پایان نامه های دانشجویی می باشد. چرا که نمره این کار در سرنوشت دانشجویان تأثیرگذار است .پایان نامه کارشناسی ارشد با پایان نامه دکتری تفاوت هایی دارد که در این مقاله سعی می شود این تفاوت ها به وضوح بیان گردد. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

در ابتدا قبل از آنکه تفاوت انجام پایان نامه ارشد و دکتری را برای شما شرح دهیم به تعریف پیان نامه و رساله دکتری می پردازیم.

پایان‌نامه چیست؟

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ملزم به انجام دادن پژوهشی علمی و مرتبط با گرایش تحصیلی‌شان هستند؛ به این پژوهش پایان‌نامه می‌گویند که نگارش آن بر اساس اصول و قوانینی مشخص و تعریف‌شده است. پایان‌نامه جزء واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی ارشد است و تا این واحد را پاس نکنند، نمی‌توانند مدرک‌شان را دریافت کنند. این واحد تحصیلی با هدف آموزش شیوه‌ها و اصول انجام دادن کارهای پژوهشی برای دانشجویان در نظر گرفته شده و برای ادامه تحصیل آن‌ها بسیار مفید است. پایان‌نامه از انتخاب موضوع تا نتیجه‌گیری پژوهش را در برمی‌گیرد و نمایانگر همه مراحل تحقیق و تلاش دانشجوست و البته کیفیت آن مشخص‌کننده بار علمی نویسنده آن است. همچنین می‌شود نگارش پایان‌نامه را تمرینی برای آماده‌سازی دانشجو دانست؛ واحدی اجباری که برای ارتقای توانمندی دانشجو لازم است تا بتواند در انجام پژوهش‌های تخصصی‌تر و بزرگ‌تر در مقاطع تحصیلی بالاتر موفق باشد.

مشاهده
رشته مترجمی زبان انگلیسی | مشاوره انجام پایان نامه چاپ مقاله مترجمی زبان انگلیسی ارشد دکتری

رساله دکتری چیست؟

رساله یا تز به کار پژوهشی یا پایان‌نامه دوره دکتری گفته می‌شود که در مورد موضوعی مربوط به گرایش تخصصی این مقطع تحصیلی است. این کار تحقیقاتی نیز قواعدی دارد که دانشجویان باید آن‌ها را رعایت کنند و جزء واحدهای درسی محسوب می‌شود و تا نمره قبولی آن را دریافت نکنند، موفق به اخذ مدرک دکتری نخواهند شد.

تفاوت انجام پایان نامه ارشد و دکتری

از آنجایی که این دو برای مقاطع تحصیلی مختلفی تهیه می­ شوند تفاوت ­های عمده ای نیز دارند که به آنها اشاره می­ کنیم.

نحوه نگارش رساله دکتری و طول نوشته آن

معمولا رساله دکتری مفصل­ تر و حجیم تر از پایان نامه نوشته می ­شود. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد معمولا ۱۰۰ صفحه یا شاید کمتر از آن است. اما تز یا رساله دکترا شامل اطلاعات و پیشینه ­های وسیع ­تر و بیش تری می­ شود و مرحله تحقیقات آن نیز طولانی ­تر است.

حجم یک رساله گاهی ممکن است حتی دو یا سه برابر یک پایان نامه باشد. در برخی رشته ­ها طول یک رساله به ۴۰۰ صفحه هم می­ رسد.

مشاهده
انجام پایان نامه دارو سازی ارشد و دکترا در سایت پایان نامه پزشکی

در انجام رساله دکتری باید به ارائه ایده ­های جدید بپردازید و در نهایت نظریه ای جدید ارائه کنید همین موجب می ­شود اکثر بخش ­های رساله ­ی دکترا توضیحات بیشتری داشته باشد و طولانی ­تر شود.

هدف از انجام پایان نامه ارشد

هدف از نگارش پایان نامه دوره کارشناسی ارشد اینست که نشان دهید اطلاعات کافی درباره آنچه در طول این مقطع خوانده اید دارید و طی مرحله پایان نامه نویسی با پژوهش آشنا می­ شوید اما در مرحله دکترا دیگر مرحله آشنایی با پژوهش را رد کرده اید و انتظار می ­رود برای نوشتن رساله تسلط بیشتری داشته باشید و با ارائه رساله می­ خواهید نشان دهید که دیگر می ­توانید به صورت مستقل یک کار پژوهشی انجام دهید.

نوع پروپوزال دکتری

پروپوزال دوره دکترا نیز همانند رساله نهایی طولانی ­تر و مفصل­ تر از پروپوزال یک پایان نامه خواهد بود چرا که باید در آن به طور دقیق­ به شرح کاملی از آنچه قرار است در رساله ذکر شود اشاره گردد. اما در پروپوزال ارشد اشاره به موارد ضروری کافیست و نیاز به تشریح و پرداختن به جزییات در پروپوزال وجود ندارد.

گستره ­ی موضوعات در انجام رساله دکتری

در رساله دکتری معمولا به دامنه گسترده تری پرداخته می­ شود و فرضیات قوی­ تر و بیشتری ارائه می­ شود. نوآوری و ارائه نظریه در رساله باید علمی­ تر و خلاقانه ­تر باشد.

ارائه نظریات و روش تحقیق در انجام پایان نامه ارشد و انجام رساله دکتری

در پایان نامه کارشناسی ارشد اغلب دانشجویان برای اولین بار یک کار پژوهشی را انجام می­ دهند بنابراین انتظار می ­رود دانشجو به اصول روش تحقیق توجه داشته باشد. اما در رساله دکتری دیگر دانشجو با نحوه ­ی انجام یک کار پژوهشی آشنا است بنابراین باید بتواند اندیشه ­ها، تفسیرها و تحلیل های خود را درباره هر اطلاعاتی که در رساله آورده است بیان کند.

مشاهده
رشته مهندسی راه آهن | مشاوره انجام پایان نامه و چاپ مقاله مهندسی راه آهن ارشد و دکتری

دانشجویی که یک رساله دکتری می ­نویسد باید بتواند نظریه جدیدی ارائه کند و یا نظر مثبت یا منفی خود را درباره نظریه ­ایی که پیش ­تر ارائه شده است بیان کند.

نکته مهم در تفاوت انجام پایان نامه ارشد و نگارش رساله دکتری

دانستن تفاوت ­های بین یک پایان نامه کارشناسی ارشد و یک رساله دکتری می­ تواند به شما کمک کند با در نظر گرفتن این تفاوت ­ها، یک رساله یا تز دکترای بهتر و جامع­ تری بنویسید. اگرچه ساختار کلی هر دو یکی است اما با دانستن اینکه چه مطالبی وزن بیشتری به رساله شما می­ دهد می ­توانید یک رساله خوب برای دوره دکترای خود تهیه کنید.

 

مدیک تز سامانه برتر مشاوره رساله پزشکی

با مدیریت تز آنلاین

تلفن های تماس : 09353132500 و 09199631325

افزودن نظر شما

error: Content is protected !!